(VAŠE PRIČE) Croatia Airlines Zagreb - Frankfurt, Zurich - Zagreb za Novu godinu

Svi znamo da letove možemo bukirati povratno ili jednosmjerno. Međutim ja sam odlučio po prvi put iskoristiti treću opciju – multi-city. Jeste li upoznati s njom? Iako se volim nazvati AVgeekom, moram priznati da joj do sada nisam pridavao pažnju. Jednosmjerni letovi kod većine aviokompanija koštaju skoro pa jednako kao i povratni te su poprilično neisplativi za putnika. Stoga je moja logika bila da dva jednosmjerna leta ne mogu nikako biti dobra za moj novčanik.

Na vlastito iznenađenje, aviokompaniji nije važno gdje letite nego da letite s njima u oba smjera! Tako smo se za Novu 2022. uputili iz Zagreba za Frankfurt, spustili uzvodno Rajnom do Züricha odakle smo letjeli nazad – po cijeni uobičajenog povratnog leta. Više detalja o putovanju možete pronaći u nastavku teksta!

Iskustvo u zračnim lukama i letovi

[ZAG - FRA] Već neka praksa je da nakon Božića kreće pakiranje, tako je bilo i ove godine. Svega 3 dana kasnije bili smo na jednom od prvih jutarnjih letova iz Zračne luke Zagreb gdje smo stigli već u 5:45. Ispratilo nas je pravo zagrebačko zimsko jutro zavijeno u maglu s temperaturom jedva iznad ništice. Iako nam je konačna destinacija bila Švicarska, čekale su nas dvoznamenkaste temperature. Pa poletimo!

Kao što možete pretpostaviti, u zračnoj luci u te sate nije prevelika gužva što je pogodovalo našem brzom check-inu, security checku i graničnoj kontroli. Iako moram napomenuti da samo 15 minuta nakon nas, u 7:00, su bila dva odlaska Ryanaira i na njihovim šalterima je bila malo drugačija priča. Uz kratko razgledavanje parkiranih Airbusa (A319 i A320) Croatia Airlinesa, naš ukrcaj započeo je točno na vrijeme – u 6:20.

Za vrijeme bukiranja karata (skoro 2 mjeseca prije leta za jako povoljne cijene koje su konkurentne Ryanairu s novim politikama za prtljagu) naš zrakoplov na ovom letu je bio Airbus A319. Međutim uslijed promjene zrakoplova na liniji ipak smo letjeli jednim od 6 njihovih turboprop zrakoplova tipa Bombardier Dash 8-Q400. Tako da nemojte da vas prolazak kroz avio-most zavara, on služi samo da se spustite do busa koji vas vozi do parkiranog zrakoplova kraj starog terminala. Polijetanje koju minutu poslije previđenog, ali još uvijek dosta prije izlaska sunca. To nam je omogućilo prizoru izlaska sunca nad Alpama i moram priznati da je to jedan od ljepših prizora kojih sam imao prilike svjedočiti kroz prozor zrakoplova! Visina krstarenja ovoga leta je 7315m dok su Alpe u ovom austrijskom dijelu visoke oko 4000m tako da imate osjećaj kao da ih možete dotaknuti i krenuti se sanjkati po tim snježnim obroncima. Nakon tog prizora imali smo još sat vremena leta za odmor prije slijetanja u Frankfurt. Netom prije slijetanja kroz oblake nadvijene nad gradom se probilo par najviših nebodera a za koji trenutak bili smo na sjevernoj pisti frankfurtskog aerodroma.

Ono što volim kod dolaska manjim zrakoplovima u ovakve zračne luke je što u tom slučaju daljnje kretanje je obavezno busom, koji nudi unikatni panoramski pogled na sve okolne zrakoplove; od onih na terminalu do onih u polijetanju/slijetanju. Ne možeš se provesti ispod repa Boeinga 747-8I svaki dan! To smo iskoristili do maksimuma s obzirom na to da po dolasku u ovu veliku zračnu luku nema toliko sadržaja kao na odlascima, a neki su i dodatno zatvoreni radi pandemije. Inače ova zračna luka je trenutno treća najprometnija u Europi i radi svog centralnog položaja se često naziva čvorištem zračnog prometa Europe, a broj putnika zamjetan je i na svjetskoj razini! Bez većih problema prošli smo i graničnu kontrolu, preuzeli svoju prtljagu te krenuli iz podzemlja zgrade zračne luke za centar grada odakle smo nastavili avanturu prema Rajni i u smjeru Francuske i Švicarske, ali više o tome malo kasnije.

[ZRH - ZAG] Kao što sam spomenuo, povratni let zahvaljujući multi-city opciji bio je iz najveće zračne luke Švicarske, Züricha. Iz centra grada došli smo vlakom do zračne luke. Naš vlak bio je istog proizvođača kao i zrakoplov u kojeg smo se koji sat kasnije ukrcali – Bombardier. Vlak je ipak bio malo veći s obzirom na to da je na dva kata! Svega 15 minuta kasnije već smo bili u zračnoj luci s obzirom na to da su vlakovi jako brzi, a zračna luka poprilično blizu gradu.

Stigli smo dovoljno rano pa smo odlučili malo istražiti, a prvo što nam je upalo u oko je putokaz za tzv. Circle (Krug). Nismo imali pojma o čemu se radi, ali smo znali da želimo saznati više. Uistinu smo imali što i vidjeti! The Circle je jako futuristički koncipiran prostor (koji ide u krug predstavljajući beskonačnost), a sastoji se od svega što možete zamisliti; trgovina za shopping, barova, restorana, poslovnih prostora, medicinskih prostora, hotela, dijelova s izložbama i festivalima…U prolazu smo vidjeli i dio s formulama i simulacijama vožnji, ne zvuči loše za ubiti vrijeme do ili između letova! Iako smo imali dovoljno vremena do našega, kroz Krug smo se samo zavrtjeli i uputili se na check-in.

Ubrzo se to ispostavilo jako dobrom odlukom jer od reda šaltera koji je sezao u nedogled, svega ih je par bilo otvoreno. S novim mjerama na dnevnoj bazi za razne europske, ali i svjetske destinacije vrijeme se na šalterima itekako produžuje pa smo tu čekali nekih 45 minuta. U drugu ruku se taj gubitak vremena iskompenzirao s ostatkom procedura koje su prošle brže nego ikada. Po prvi put nisam morao skidati svoje velike zimske cipele na security checku! Do granične kontrole morali smo prehodati dosta dug put jer je ova zračna luka poprilično velika, a na tom putu nismo sreli niti jednu osobu! Dapače, u jednom trenutku je postalo malo sablasno kako nikog nije bilo koliko nam je pogled sezao, međutim ne bunim se. Iako Švicarska nije u EU, nismo nikakvih problema imali ni na ulasku pa tako ni sada na izlasku iz države. Dok smo došetali do našeg izlaza i sačekali par minuta ispred, naš zrakoplov već je bio tu. Da smo malo i morali sačekati ne bi bio problem s obzirom na ove najudobnije i luksuznije klupe koje sam vidio na gateu do sada!

Naš let nije bio značajno popunjen tako da smo se za tren oka već ukrcali i rulali po pisti. Polijetanje je prošlo u mraku s obzirom na to da je bilo 19:20. Međutim netom po polijetanju su nas obasjala noćna svjetla Züricha i predgrađa. Za sve one koji uživaju u ovakvim prizorima kroz prozor, ako ste na pogrešnoj strani često ih možete propustiti, savjetujem prije leta provjeriti putanju jednog ili više prijašnjih letova na toj ruti da vidite pokraj kojih većih gradova ili znamenitih terena ćete prelijetati i s koje strane!

Na isti način smo u povratku iz Portugala uspjeli dobiti panoramski pogled na Pariz, više o tome možete pronaći u putopisu Putovanje Portugalom i let prema Hrvatskoj. No, vratimo se sada na ovaj let. Nakon još par pogleda na Alpe noću i naselja u dolinama masiva ušli smo u oblake pa tako i zonu blago nemirnog leta koja nas je pratila većinu puta do Hrvatske.

Zagrebu smo prišli sa sjeverne strane na istok i prema pisti jugoistočno od grada. To nam je omogućilo i (ovaj put neplanirani) pogled na zagrebačka noćna svjetla.

Krstarenje Rajnom (Njemačka, Francuska) i posjet Švicarskoj

Naša destinacija je bila riječno krstarenje Rajnom od Düsseldorfa do Strasbourga. Za Frankfurt smo odabrali prvi jutarnji let tako da možemo dan provesti istražujući grad (a ne samo preletjeti preko njega kao do sada). Ugodno nas je iznenadio svojim zanimljivim spojem stare gradske jezgre i povijesti s modernim dijelom nebodera kojima vrhovi kidaju oblake – jako ugodno iznenađenje.

Do Düsseldorfa je nekih 220 km, ali vožnja jednim od najboljih njemačkih brzih ICE vlakova na ovoj najbržoj dionici u državi pri brzini do 320 km/h traje svega malo iznad sat vremena. Krstarenje je trajalo 7 dana uzvodno Rajnom (Koja teče prema sjeveru!) te smo putem redom posjetili: Düsseldorf, Köln, Bonn, Koblenz, Mainz, Mannheim i Strasbourg. Doček Nove godine bio je organiziran na brodu. Krstarenje je all-inclusive tako da nema nikakvih dodatnih naplata, čak ni za hranu ili piće. Hrana dolazi u sljedovima, za doručak, ručak i večeru te je jedna od boljih kuhinja koje sam imao prilike probati. Veliku stavku za mene igra i sigurna bezglutenska kuhinja, ali mislim općenito da je luksuz imati smještaj i sve obroke u svakom novom gradu u kojem pristanete i posjetite svaki dan. Više o samom krstarenju, od broda do cijena možete pronaći na mom Instagram profilu (na kraju članka).

S obzirom na to da nam je povratni let bio iz Züricha dan nakon kraja krstarenja, odlučili smo putem posjetiti još dva grada. Prvi je bio mali idilični francuski gradić Colmar do kojeg smo došli poznatim TGV vlakom. Nakon kratkog razgledavanja šarene jezgre grada i zadnje francuske kave uputili smo se dalje za prvu stanicu u Švicarskoj - Basel gdje smo i spavali jer je, između ostalog, dosta jeftiniji od Züricha. Lokacija ovog grada je jako zanimljiva jer se nalazi na graničnom prostoru čak tri države; Švicarske, Francuske i Njemačke. Možete posjetiti mjesto s kojeg svaka obala koju vidite jest druga država, samo nemojte predaleko otići tramvajem jer ćete završiti preko granice! Također možete uhvatiti i EU roaming na tim pograničnim prostorima što je jako pogodno s obzirom na to da u Švicarskoj isti ne vrijedi te su cijene poziva, poruka i interneta itekako paprene. Gradić nije velik, ali ima jako lijepu jezgru, dobar studentski život - iako imajte na umu da u se Švicarskoj sve rano otvara, ali i zatvara. Stoga je većina trgovina, ali i ulica prazna već oko 19h radnim danom dok su jedino kafići i barovi otvoreni dulje.

Sljedeće jutro nastavili smo avanturu još jednim brzim vlakom do Züricha. U Švicarskoj svugdje možete vlakom, dapače to je daleko najrašireniji i pouzdaniji vid javnog prijevoza u toj državi. Na liniji Basel - Zürich dnevno postoje čak 92 polaska! Zürich je smješten na sjevernoj strani istoimenog jezera dok pogled puca na južnu stranu iza koje se uzdižu Alpe – prizor kakav očekujete u Švicarskoj! Uz to moram spomenuti njihovu travu koja je uistinu zelenija od iti jedne koje sam vidio u siječnju!

Za najveći grad u državi sa svojih pola milijuna stanovnika ovaj grad ipak nije toliko velik te se lako može razgledati za svega dan ili dva. Što se tiče cijena, za naše standarde su nezamislive – od kave za 8 CHF u prosjeku (skoro 60 kn) do suvenira od 10 CHF po magnetu (nešto iznad 70 kn), a o cijenama u restoranima neću ni pričati. Većinom zato što budžeta za takve pothvate nakon dvije kave nismo imali. Kao što to običava, u supermarketima su dosta povoljnije stvari, tako da se da koji dan na sendvičima preživjeti. Naravno, u puno stvari možete uživati bez da trošite novac, pogotovo u državi s ovako lijepom prirodom. Prošetati se uz jezera s pogledom na planine pokrivene snijegom, kroz zelene predivne parkove ili uštedjeti na javnom prijevozu i prošetati se gradom s pogledom na razne izloge i prvoklasne automobile koji se redaju ispred njih.

COVID restrikcije:

Svi smo svjesni koliko se brzo regulacije mijenjaju pa neću ulaziti u detalje papira za svaku državu, njih je najbolje pronaći na službenim stranicama vlade ili zdravstvenih organizacija dotične države, a stranica Re-Open EU nudi dobre uvide u sve europske države - najnovije mjere i relevantne linkove. Želim napomenuti samo kako osim što vam je za ulazak u sve ove zemlje potrebna COVID potvrda (cijepljenjem, preboljenjem ili testiranjem), istu tu potvrdu će vam tražiti na ulazu u svaki restoran, trgovinu, shopping centar i većinom u koji god zatvoreni prostor probate ući. Jako su strogi po ovom pitanju, a o ispravnom nošenju maski neću ni govoriti. Tako je u Njemačkoj i u Francuskoj, a Švicarska je zahtijevala čak i dodatan antigenski test prije ulaska usprkos potvrdi o sve 3 primljene doze cjepiva.

TOP 5 MUST-SEE:

• Stara jezgra Frankfurta s trgom Römerberg u klasičnom njemačkom stilu te pogled (i posjet ako nije magla) modernom središtu grada u neposrednoj blizini,

• Köln - centar grada s 3. najvišom katedralom na svijetu (2. u Europi) i ujedno najposjećenijom njemačkoj znamenitošću,

• Coblenz – mali šareni francuski gradić s razglednice (ako niste u mogućnosti dio Strasbourga koji se zove 'Petite France' je jako nalik tome, a cijeli Strasbourg je nadmašio očekivanja i definitivno bih preporučio posjetiti),

• Dreiländereck – spomenik u Baselu gdje se sastaju 3 države,

• Vožnja jednim od brzih njemačkih i švicarskih ICE ili francuskim TGV vlakovima je iskustvo i doživljaj za sebe.

Više savjeta i zanimljivosti o ovom putovanju, ali i ostalim destinacijama možete pronaći na mojem Instagram profilu @preparefortakeofff.

Do neke sljedeće avanture, sretan put i ugodan let!