(VAŠE PRIČE) Putovanje Portugalom i let prema Hrvatskoj

Nastavljamo avanturu od šest zračnih luka, četiri leta, četiri države i deset dana. Krenuli smo iz Zagreba za Zadar busom odakle smo poletjeli za Marseille gdje smo proveli jednu noć i dva jako zanimljiva dana o kojima više možete pročitati u prethodnom Trip Reportu (Francuska obala između dva presjedanja). Potom smo poletjeli iz zračne luke Marseille Provence dalje za nastavak naše avanture i prvi posjet državi o kojoj smo slušali samo u superlativima – Portugalu.

Iskustvo u zračnim lukama i letovi

Francusku smo napustili kasnovečernjim letom iz zračne luke Marseille Provence u koju smo sletjeli samo dan prije. Let preko Pirinejskog poluotoka je ujedno bio i moj prvi noćni Ryanairov let. Prizori nisu razočarali – od mjeseca koji nas je pratio cijelim putem iznad planinskog masiva preko ostatka poluotoka do obale Atlantika i slijetanja iznad noćnih svjetala drugog najvećeg grada u Portugalu, Porta. Prizor koji mi se urezao u pamćenje i kojeg se često rado sjetim. Postoji li bolji prvi dojam novog grada ili države nego panoramski let preko uspavanih kućanstava i obasjanih ulica i znamenitosti? Samo jedan od razloga zašto toliko volim letjeti i što čini ovaj način putovanja tako jedinstvenim! Fotografiju istog te više o samom letu možete pronaći u prethodnom već spomenutom Reportu, a sada idemo dalje Portugalom!

Iskustvo vlak vs. zrakoplov: Odlučili smo iskoristiti prednosti Ryanaira i bukiranja karata u samo jednom smjeru bez naknada te tako uštedjeti na prijevozu između dva najveća portugalska grada koje smo htjeli posjetiti – Lisabona i Porta. Sletjeli smo u Porto i tu proveli prvih par dana, dok nam je povratni let bio iz Lisabona. Time smo uštedjeli novac i vrijeme s jednosmjernim putovanjem između ova dva grada. Preostalo je jedino naći povoljni jednosmjerni prijevoz. S obzirom na važnost i utjecajnost oba ova grada, njihova međusobna povezanost je više nego izvrsna. Na vama je samo da izaberete od busa, vlaka, low-budget letova, rent-a-cara, što vam se najviše isplati, što vremenski, što financijski. Moja prvotna zamisao bila je rent-a-car i mali roadtrip usput, međutim ta opcija je bila daleko najskuplja. S obzirom na broj letova i zračnih luka koje smo već imali bukirane za to putovanje, čak i je meni najvećem AVGeeku bilo malo dosta pa smo se odlučili za vlak. Putovanje vlakom u razvijenim zemljama je uistinu užitak. Putovanje je toliko brzo i glatko da imate dojam kao da letite, a ne gubite silno vrijeme u zračnim lukama tako da ispadne još i brže (cjenovno usporedno s niskobudžetnim letom s ekstra kupljenom prtljagom). Svakako preporučujem ovu brzu liniju nagibnih Alfa Pendular vlakova!

No, vratimo se ipak na letove. Naš prvi povratni let je polijetao iz zračne luke Lisbon Portela – najvažnije internacionalne zračne luke Portugala i huba njihovog nacionalnog avioprijevoznika TAP Portugala, ali i Ryanaira i EasyJeta. Usprkos tome ova zračna luka je nerijetko na meti negativnih kritika kao jedna od lošijih u Europi pa čak i svijetu. Osobno mi je upao u oko najviše nedostatak Duty-free trgovina za kupovinu suvenira u zadnji čas, ali i kavu, doručak prije leta s obzirom na to da smo imali jutarnji let.

Međutim, kod snalaženja po zračnoj luci nismo imali problema, imali smo dobar pogled na terminal i velika pohvala za povezanost! Naime, lisabonska zračna luka je jedna od rijetkih u Europi tako blizu glavnom gradu da je dostupna metroom direktno iz centra, bez ikakvih shuttle-a i posebnih željezničkih linija... Sve u svemu uz koji suvenir manje bez većih problema ukrcali smo se na naš let za Frankfurt. Do zrakoplova smo prošetali znatiželjno promatrajući stanje na pisti oko sebe – dolazak širokotrupnog A330 TAP-a, iskrcaj Aeroflota za Rusiju ne znajući da ćemo sljedeće upravo s njime poletjeti za tu nesvakidašnju destinaciju! No više o tome u nekom od sljedećih Reporta, vratimo se sada na naš let za Hrvatsku preko čvorišta europskog, ali i svjetskog zračnog prometa – Frankfurta.

Ako plaćate koji euro ekstra za rezervaciju sjedala kod Ryanaira, moj savjet je da uzmete sjedala u zadnjem dijelu zrakoplova s obzirom na to da su ona i jeftinija, ali također vam ne smeta krilo ili motor u pogledu. Upravo taj pogled pokušam iskoristiti do maksimuma provjeravajuću rutu kojom leti običajno te s koje strane se prelijeće kraj nekih potencijalno značajnih pogleda poput metropola, Alpi, zanimljivih obala i krajolika. Tako sam ovaj put vidio da naš let prelijeće ni manje ni više nego preko Pariza. Rezerviram sjedala na lijevoj strani i evo rezultata – spontano panoramsko razgledanje glavnog grada Francuske. Doduše uz pokoji oblak i Eiffelov toranj koji je ostao ispod nas, ali svejedno s izvrsnim pogledom na ostatak grada i Arc de Triomphe na fotografiji.

Nedugo zatim, nakon 3 sata leta (4 s vremenskom razlikom) sletjeli smo u Frankfurt. Već sam presjedao na tom impozantnom aerodromu prije, međutim letovi se bili vezani od strane aviokompanije, a kako sam ova presjedanja radio na vlastitu ruku to ovaj put nije bio slučaj. Tu dolazimo i do fatalne greške u koracima i savjet svima koji se upuste u ovakav pothvat.

BE AWARE: self-made presjedanje u Frankfurtu

Po izlasku iz zrakoplova u terminal sa svoja 4h između letova polako se uputimo dalje kroz terminal. Pročitamo na jednom od mnogih monitora da naš sljedeći let leti iz istog terminala, čak i istog dijela izlaza (Section E) samo se još ne zna točno koji izlaz u tom dijelu do nekih sat vremena prije leta. Naivno pomislivši da smo si tako skratili muke lutanja po tom velikom aerodromu i svega što ide uz to smo polako krenuli u pohod na duty-free shopove, prigristi nešto, učiti… Kad se otvorio naš točan Izlaz smo tek shvatili da nam ponestaje brojeva na našem katu (npr. Na tom cijelom katu je bilo do E10 izlaza, a naš je bio npr. E20). To ne bi bio toliki problem da možeš ući u lift i otići kat iznad, međutim ubrzo samo shvatili da da bi došli do kata iznad moramo prvo izaći iz cijelog tog prostora vraćajući nas nazad na check-in šaltere, boarding control i security check… Od lagodnog presjedanja uz pogled na zanimljive užurbane piste te zračne luke smo došli do trčanja po istoj da stignemo na naš let. Tako da moj savjet kod ovakvih presjedanja je prvo uvijek ostaviti dovoljno vremena između letova za potencijala kašnjenja ili ovakve nepredviđene situacije, a drugo ako teta u duty-free shopu kaže da ne vidi vaš let nikada uskoro s tog dijela, poslušajte je i krenite na vrijeme u potragu za svojim Izlazom.

Još pod dojmom i stresom smo napokon sjeli na naš let za Hrvatsku. Netom prije nas polijetao je zrakoplov Croatia Airlinesa za Zagreb što je malo boljelo gledati s obzirom da smo se mi isto vraćali za Zagreb, samo našom budžet opcijom preko Pule Ryanairom te busom dalje (Ryanair tada još nije letio za Zagreb!). Zanimljivost kod ovog leta je to da sam zapravo prvi put morao mijenjati već bukirane karte. Naime, prvotno smo se trebali vraćati nazad za Zadar, ali je nekih mjesec dana prije putovanja Ryanair promijenio red letenja letenja za nadolazeću sezonu za Hrvatsku. Time je postalo neizvodivo stići na naš već bukirani let, dapače preklopio se s prvim letom iz Lisabona.

Tada sam shvatio da su promijenili raspored i za Pulu te nam sad taj let odgovara pa sam kontaktirao podršku vezano za novonastali problem i ponudio rješenje. Moram pohvaliti brzi i pristupačni odgovor Ryanairove podrške koji su nam samo uz par provjera autentičnosti na mail kroz par minuta poslali nove karte za Pulu. U Puli smo hvatali zadnji bus za Zagreb taj dan pa smo rezervirali taksi da nas čeka na izlazu i direktno vozi do kolodvora gdje smo stigli za rekordnih 7 minuta, s tim da cijeli izlazak iz zrakoplova i boarder control na tako malom aerodromu prođe dosta brzo (ručna prtljaga je velika prednost u tim žurnim situacijama).

Tjedan dana u Portu i Lisabonu

Porto: U ovom smo gradu s obzirom na to da je manji od Lisabona odlučili provesti prva 3 dana svoga posjeta Portugalu. U ta 3 dana smo posjetili velike pješčane plaže Atlantika, poznatu knjižaru Livraria Lello za čije se čuvene stepenice veže legenda da je slavna J.K. Rowling, tadašnja stanovnica Porta bila inspirirana za stepenice u svojim svjetski poznatim romanima Harry Potter. Uza sve slatke, šarene popločene građevine i uske uličice tog grada me je zapravo najviše dojmila atmosfera. Nemojte me krivo shvatiti, pogled koji se pruža na grad s naselja prekoputa rijeke Duro u zalazak sunca je nešto predivno. Međutim, atmosfera zvuka gitare i mladih ljudi koji se druže na dekicama po zelenim obroncima u kombinaciji s pogledom je vjerojatno jedna od najljepših i najopuštenijih uspomena koju nosim s tog, ali i ostalih putovanja. Uistinu grad koji ima dušu! Ima i jeftino piće s obzirom na količinu mladog stanovništva i studenata na Erasmusu poput 1L sangrije za 2€, a i marihuana je dekriminalizirana što znači da je dozvoljena u manjim količinama. Tako da ako se želite dobro provesti, uživati u opuštenoj atmosferi i predivnim pogledima svakako preporučujem ovaj grad u koji se planiram definitivno vratiti što prije!

Lisabon: Kao glavni grad gubi ovu titulu malog opuštenog gradića poput Porta, međutim nudi razne druge sadržaje. Za njih smo izdvojili 4 dana, a neki od njih su čuveni Belem i njegov toranj nedaleko uz obalu Tajo rijeke, stari dio grada Alfama prepun malih restorančića u kojima se navečer izvodi Fado – poznati portugalski glazbeni žanr. Ulice su prepune tramvaja, jedan od kojih je poznati žuti tramvaj 28. Taj dio grada smo odlučili razgledati unajmivši turu električnim tuk-tukom (jeftinijom opcijom Seawaya) i tako izbjegli pješačenja po strmim dijelovima tog grada za vrijeme već dosta toplih dana kraja Svibnja i dobili jako zabavnu turu od strane jednoga lokalca prepunu zanimljivih priča i savjeta (i jednog komičnog problema s baterijom vozila) – svakako preporučujem.

Posjetili smo i najveći zatvoreni akvarij u Europi, muzej njihovih slavnih pločica koje su svugdje po fasadi. Ono za što svakako morate odvojiti jedan dan od posjeta Lisabonu je odlazak preko zaštićenog područja Sintre prepune kulture, dvoraca i šuma do rta Cabo da Roca – najzapadnije točke kontinentalne Europe. Litice koje vam se otvaraju ispod nogu i od koje se razbijaju valovi Atlantika, a pogled puca na otvoreni ocean je nešto što vas uistinu ostavi bez riječi. U povratku smo stali u ribarsko mjesto Cascais. Atmosferu u cijelom gradu su uljepšali drvoredi ljubičastih stabala Jacarandas u cvatu. Jedina zamjerka ovom gradu, ali i nešto na što općenito u Portugalu morate pripaziti je masovni turizam.

Ova država živi od turizma i znaju kako preveslati turiste. Ako se odlučite na večeru uz Fado, za takve večere se često posebne naknade nadoplaćuju, samo što su nekad vidljivo istaknute, a ponekad vas dovedu na svršen čin gdje je minimalna narudžba 50 € po osobi za stolom. Neće biti sretni ako se ustanete u tom trenu jer vam je to kao studentu budžet za narednih par večera, mogli bi vas čak loviti dalje ulicom i tako dalje. Nemojte ništa od toga uzeti k srcu jer je to kod njih normalno.

Također, ako naručite nešto što se zove 'Iberian pork' i košta kao pravo jelo, nemojte se iznenaditi kad dobijete komad kruha i malo pršuta. Kakogod, svaka destinacija ima svoje prednosti i mane, na mane je dobro pripremiti se ako je moguće prije puta, a prednosti od prirodnih ljepota, svjetskih znamenitosti, predivne oceanske klime i lokacije Portugal definitivno ne manjka te je svakako must-visit destinacija!

TOP 5 MUST-SEE:

• Rt Cabo da Roca i zaštićena regija Sintra,

• Jedna od mnogih kilometarskih pješčanih plaža Atlantika nadohvat gradovima,

• Alfama – stari dio Lisabona s restoranima i Fado večerama,

• Belem toranj uz kušanje lokalnog specijaliteta Pasteis de Nata,

• Zalazak sunca nad Portom i pogled na grad s naselja Vila Nova de Gaia (odmah preko puta Duro rijeke mostom Ponte Luis I).

Više savjeta i zanimljivosti o ovom putovanju, ali i ostalim destinacijama možete pronaći na mojem Instagram profilu @preparefortakeofff.

Do neke sljedeće avanture, sretan put i ugodan let!